Pianist Lelle
Sassák Benjámin

MENÜ

 

THE BEE GEES
(1958-2003)


 

 

Az 1950-es években Manchesterben élt a Gibb-család,ahol 3 fiúgyermek szórakozásból énekelt. 1958-ben a család Ausztráliába emigrál és 7 évig ott tartózkodnak. 1958-ban a 3 fiú alapít egy együttest, későbbi nevén a Bee Gees-t.

A három testvér:

BARRY GIBB(1946-) az elején lírai,majd drámai tenor; hangszerek: akusztikus és elektroakusztikus gitár; az együttes frontembere

ROBIN GIBB(1949-2012) az együttes alapítója; lírai tenor; 1965 és 1970 között időnként billentyűs hangszereken közreműködik; 1968 és 1970 között rövid időközönként elhagyja az együttest,mert féltékeny Barry elsődleges szerepére

 

MAURICE GIBB(1949-2003) Robin ikertestvére; bariton; szólóénekesként ritkán hallható; a 70-es évek közepéig gyakorlatilag ő használt falzetténeklést(átváltoztatott magas hang) vokális szerepekben

AZ ELSŐ KORSZAK(1975-IG)
Az együttes számos elismerést kap Ausztráliában, majd 1966-ban egy producer segítségével elindulnak a világhírnév felé. Stúdiólemezeket készítenek és televíziós műsorokban lépnek fel. Ebben az időszakban a számaikat Bill Sepherd karmester egészíti ki szimfonikus háttérrel. Robin rövid időre ott hagyja az együttest és szólóalbumot készít. 1970-ben állandó dobosuktól és gitárosuktól megválnak. Az 1970-es évek elején átmeneti gazdasági válságba kerülnek,ezért később műfajt kell váltaniuk. Számaik többsége pop és nem túl keményebb rock műfajban íródtak. Előfordulnak country és jazzes elemekből felépülő szerzemények,majd a korszak végén megjelenik a poprock,funk rock és a Rthym&Blues(R&B) műfaj. Anglián kívül fellépnek Németországban(1968),Ausztráliában(1971,1974),Japánban(1973,1974)és az Egyesült Államokban(1973).

 

Jelentősebb műveik:
In The Morning(1965)(Barry önálló szerzeménye)
Words(1967)(A zongoraszólamot Robin játszotta eredetileg)
I've Gotta Get A Message To You(1967)
Massachusetts(1967)
I Started A Joke(1968)
Lonely Days(1970)
How Can You Mend A Broken Heart(1971)
Run To Me(1972)
Road To Alaska(1972)
Saw A New Morning(1973)
Mr. Natural(1974)
Down The Road(1974)(A következő korszak előfutára a mű)

 

 

A DISZKÓ KORSZAK ÉS A SZÓLÓKARRIEREK(1975-1979-1987)
 A trombiták és harsonák kivételével eltűnik a szimfonikus zenekar a koncertekről,de a stúdióalbumokon meg előfordul,de nem olyan rendszeresen,mint korábban.A vonósokat néhány számuknál illetve a színpadon minden számnál szinetizátorral helyettesítik.Elterjedtebb lesz náluk az egy vagy néhány hangszer kíséretével előadott egyvelegek,medleyek és megjelenik a szaxofon. Koncertjeiket már nem annyira nem adják világszerte, ezért a székhelyük többnyire az USA lesz.1975-ben még csak táncos jellegű zenéket írtak,amik partikra vagy kikapcsolódásra voltak alkalmasak. Természetesen a bensőséges kifejezésük sem tűnt el örökre,csak a beatzene, a korai pop és a korai soft rock. Az 1976-os albumuk, a Children of The World már diszkó számokból állt,amik közül néhányan még egy kicsit érezhető a funk stílus,de a funk is el fog tűnni zenéjükből, úgy mint a régebbi műfajok. Barry és Robin átveszik Maurice falzett technikáját,de szóló szerepekben legtöbbször Barry használja. Két filmzenében is részt vesznek, a leghíresebb, a Saturday Night Fever. A korszak végén már a poprocknak a diszkós formája megjelenik pl. a Tragedy-nél. A 80-as évek elején felhagynak a diszkó és társai stílusokkal, és 1987-ig nyilvánosság előtt nem szerepelnek együtt,mindhárman szólókarrierbe kezdenek. Ritkán írnak és vesznek fel stúdióban közös számokat. Maurice valamennyire közreműködik Barry és Robin szólóalbumain, de ő szólószámokat nem ír, inkább más dalszerzők számait énekli.

Jelentősebb számaik:
Nights On Broadway(1975)
Wind Of Change(
1975)
You Should Be Dancing(1976)
Love So Right(1976)
How Deep Is Your Love(1977)
Stayin' Alive(1977)
How Deep Is Your Love(1977)

If I Can't Have You(1977)
Night Fever(1977)
More Than A Woman(1978)
Tragedy(1979)
Love Inside Out(1979)
Too Much Heaven(1979)
Guilty(1980)(Közös szerzemény,de csak Barry Gibb adja elő Barbra Streisanddal)
What Kind Of Fool(1980)(Barry és Streisand dala)
Juliet(1983)(Közös szerzemény, Robin egyik albumán)

 

A HARMADIK KORSZAK ÉS AZ EGYÜTTES UTÁNI ÉLET(1987-2003-)
1987-ben újra együtt láthatja a közönség a fivéreket és már rendesen együtt dolgoznak mint régen, de már szimfonikus és rézfúvós háttér nélkül. Gyakorlatilag a zenekari hátteret szintetizátorok alkotják és az elektromos gitár időnként előtérbe kerül. Zenéjük más lesz,mint ezelőtt egyévtizede. Mint a régi szép időkben ismét bejárják a világot,de szinte minden évben az USA-ban koncerteznek.
Többnyire pop műfajban alkotnak és Maurice gyakrabban kap szólószerepeket, de messze nem annyit,mint Robin. A You Win Again a korszak elejének legjelentősebb poprock,hip-hop száma,amit Németországban is előadtak 1987-ben. 1988-89-ben már koncerteznek. Az első korszak számai közül, néhányat a második korszakban a diszkófelé hajlítottak,de ezek visszakapták eredeti műfajukat,de már nem az első korszakban való értelmezés szerint. pl. To Love Somebody(1967),Message To You, Words: ez utóbbi kissé eredetire sikerkedett 1989
-ben a melbourne-i koncerten. Megjelenik a hip-hop és a táncosabb popzene, de ez utóbbi messze nem hasonlít a 90-es évek agyonhajszolt diszkózenéjére és nem követi a XXI.század diszkósabb popzenéjét. 2002 decemberében Maurice megbetegszik és kórházba kerül,majd 2003 januárjában meghal. Barry és Robin bejelentik az együttes felbomlását, majd különutakon lépnek fel és már egyedül vokális kísérettel énekelnek, és visszatér a szimfonikus háttér. Robin 2004-es koncertjén már szerepel szimfonikus zenekar,de az előadásmód nem eredeti. Robin énekhangja mélyül ezért több dalt átranszponáltat. 2006-ban Robin és Barry az angol uralkodóház jelentlétében közönség előtt előadja a Jive Talkin'(1975)-t és a To Love Somebody-t. Lemezt már ritkán készít Barry és Robin,de televíziós műsorokban feltűnnek. 2012 májusában Robin hosszú betegség után meghal,úgy hogy Barry egyedül maradt, és jelenleg Floridában az elmúlt 50 év dalait adja előtt együttessel és kórus kísérettel.

Jelentősebb számok:
You Win Again(1987)
One(1989)
Tokyo Nights(1989)
Ordinary Lives(1989)
Secret Love(1991)
From Whom The Bell Tolls(1993)
Still Waters(1997)
Immortality(1997)(Közös szerzemény Celine Dion-nal)
Closer Than(1997)
Alone(1997)
Man In The Middle(1998)

 

Asztali nézet